کد خبر: 12253 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 26 دي 1398 - 22:16
2 ماه گذشت؛ سهمیه بنزین تاکسی تلفنی‌های بوشهر نرسید

نوای جنوب:با گذشت بیش از 2 ماه از افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی شدن آن، بسیاری از رانندگان تاکسی های اینترنتی، تلفنی، بین شهری و حتی سرویس مدارس از اختصاص نیافتن سهمیه ها یا کم بودن آن گلایه مند هستند.

نوای جنوب:با گذشت بیش از 2 ماه از افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی شدن آن، بسیاری از رانندگان تاکسی های اینترنتی، تلفنی، بین شهری و حتی سرویس مدارس از اختصاص نیافتن سهمیه ها یا کم بودن آن گلایه مند هستند.اولین ساعات 24 آبان امسال بود که بصورت ناگهانی قیمت بنزین گران و سوخت برای وسایل نقلیه بنزین سوز در کشور سهمیه ای شد؛ طوری که بنزین سهمیه ای 1500 و بنزین آزاد 3 هزارتومان شد.

در این بین سهمیه تاکسی های بنزینی 400 لیتر در ماه و تاکسی‌ های دوگانه سوز 200 لیتر در ماه تعیین شد.

در آن زمان مسئولان به رانندگان عمومی دیگر مثل آژانس ها، سرویس مدارس، تاکسی های بین شهری و اینترنتی و خودروی آموزشگاههای رانندگی هم اطمینان خاطر دادند که سهمیه متناسب با فعالیت شان برای آنها اختصاص می‌ یابد.

حالا رانندگان تاکسی های درون شهری مشکل خاصی برای دریافت سهمیه ندارند، همچنین رانندگان سرویس مدارس و اغلب تاکسی های اینترنتی هم از اواسط آذرماه سهمیه ریالی شان را دریافت کردند.

تاکسی تلفنی ها در انتطار سهمیه بنزین

در این بین، مشکل جدی در زمینه سهمیه تاکسی تلفنی ها و راننده های بین شهری است که برخی از آنها در تماس هایی با «خلیج فارس» با یادآوری اینکه بیش از دو ماه از سهمیه بندی بنزین می گذرد، از نداشتن سهمیه گلایه مند هستند.

به گفته آنها، ناگزیر به خرید بنزین آزاد هستند و از سویی وقتی کرایه دریافتی را گران می کنند با اعتراض مسافران و خط و نشان اتحادیه و تعزیرات مواجه می شوند.

یک مدیر تاکسی تلفنی در این خصوص به «خلیج فارس» می گوید: اواخر آبان بود که مدارک رانندگان زیرپوشش را به اتحادیه حمل و نقل بوشهر دادیم، اما هنوز خبری از سهمیه بنزین نشده که باعث خروج بسیاری از رانندگان ما از چرخه فعالیت شده، چون با بنزین آزاد و نرخ های قدیمی، فعالیت خودرو توجیه اقتصادی ندارد.

به گفته وی، هربار که پیگیر سهمیه بنزین رانندگان هستیم، بهانه های مختلفی مطرح می شود، طوری که یک روز می گویند اطلاعات رانندگان اشتباه بوده، یک روز می گویند شماره ملی راننده ها باید به تایید ثبت احوال برسد و تازگی هم بهانه آورده اند که اطلاعات دستی که به وزارت کشور منتقل شده، مشکل داشته و باید وارد سامانه ای شود که هنوز راه اندازی هم نشده است!

یک راننده تاکسی تلفنی هم می گوید: در روزهای ابتدایی سهمیه بندی بنزین اعلام شد ماهانه 200 لیتر بنزین به تاکسی‌ های تلفنی اختصاص می یابد؛ اما متاسفانه با بیش از دوماه از آغاز این طرح گذشته و این اتفاق نیفتاده است. البته سهمیه بنزین خودرو فقط کفاف دو هفته را می دهد و مابقی ماه با بنزین آزاد سر می کنم که ناچارم با توجه به سهمیه ای یا آزاد بودن بنزین، برای افزایش نرخ هزار تا دوهزارتومانی با مشتریان طی کنم.

به گفته این راننده، عدم نرخ جدید و از سویی نداشتن سهمیه که باعث تغییر توافقی قیمت بین راننده تاکسی تلفنی و مسافر شده، منجر به کم شدن مشتری تاکسی تلفنی ها شده، چون تاکسی های اینترنتی و خطی سهمیه دارند و می توانند با نرخ پایین تری جابجایی را انجام دهند.

از 138 هزار تاکسی تلفنی، فقط سهمیه 40 هزار خودرو شارژ شده

برای پیگیری سهمیه تاکسی تلفنی ها به سراغ رییس اتحادیه حمل و نقل بار و مسافر شهرستان بوشهر رفتیم که همزمان عضو کمیته مشورتی حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران است.

امید سامری با بیان اینکه هنوز اغلب تاکسی تلفنی های بوشهر یک لیتر سهمیه دریافت نکرده اند، اظهار داشت: چون تاکسی تلفنی ها زیرمجموعه وزارت صنعت و تجارت می باشند، انتقال اطلاعات آنها به وزارت کشور بصورت دستی بوده که با تاخیر و اشکالاتی همراه شده که ناشی از عدم پیش بینی سامانه و زیرساخت الکترونیکی برای تاکسی تلفنی های کشور است.

سامری ادامه داد: بخاطر همین شرایط و خطای زیادی که در انتقال اطلاعات بین این دو وزارتخانه رخ داده، از 138 هزار تاکسی تلفنی فعال در کشور، فقط 40 هزار خودرو اخیر اولین سهمیه بنزین خود را دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه در استان بوشهر حدود 4 هزار خودرو در تاکسی تلفنی ها داریم، بیان کرد: هفته گذشته در تهران پیگیر سهمیه تاکسی تلفنی های استان بودیم و قول داده اند درصورت رفع مشکلات، سهمیه آنها از دی ماه تخصیص یابد.

بنزین سهمیه ای کفاف خودروهای بین شهری نمی دهد

همچنین یک راننده تاکسی بین شهری که در مسیر بوشهر- کازرون فعالیت دارد، سهمیه تعیین شده را ناکافی می داند و می گوید: سهمیه بنزین ماهانه 750 لیتر برای تاکسی های بین شهری بنزین سوز کافی نیست؛ خصوصا در هوای سرد باید حداقل 10 دقیقه خودرو گرم شود. به گفته وی، به دلیل جوابگو نبودن سهمیه 750 لیتری بنزین، 10 سرویس وی در این خط نسبت به ماههای قبل کمتر شده که روی درآمدش نیز اثر منفی داشته است.

البته درخصوص بنزین سوزهای بین شهری اخیرا اعلام شده بزودی سهمیه آنها بصورت پیمایشی واریز خواهد شد.

در همین زمینه مدیرعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه در آینده نزدیک سوخت تمامی ناوگان جاده‌ای از جمله سواری‌های کرایه‌ای و وانت‌بار‌ها بر اساس پیمایش واریز می‌شود، گفت: بر اساس بانک اطلاعاتی که ایجاد کرده‌ایم، تمامی خودرو‌ها بر اساس پیمایش، سوخت لازم را دریافت می‌کنند که ثبت نام از فعالان این عرصه آغاز شده است.

برخی سرویس های مدارس هم سهمیه ندارند

در این بین برخی از رانندگان سرویس مدارس که در سامانه مورد تایید سازمان شهرداری ها (سپند) نام نویسی نکرده یا اطلاعات شان مثل شماره ملی، شبای بانکی یا مالکیت خودرو دچار نواقصی بوده نیز به «خلیج فارس» می گویند: با وجود رفع نواقص در این سامانه، از واریز سهمیه خبری نشده است.

فرشیان مدیر تاکسیرانی سازمان حمل و نقل شهرداری بوشهر درباره این مشکل می گوید: با پیگیری های صورت گرفته، از 700 سرویس مدرسه بوشهر که در سامانه سپند ثبت نام کردند، سهمیه بیش از 90 درصد آنها بصورت ریالی واریز شده، اما بخش باقی مانده که برخی مشکلات خصوصا در زمینه مالکیت خودرو یا شماره شبای بانکی داشته اند، در حال پیگیری است و قول رفع آن تا پایان همین ماه داده شده است.

گزارش «خلیج فارس» حاکیست؛ مشکلات پیش آمده ناشی از سهمیه بندی و گرانی بنزین، عملا نظارت بر قیمت ها را هم با چالش جدی مواجه ساخته است؛ طوری که گروهی از رانندگان از نداشتن سهمیه بنزین به عنوان توجیه گرانی سخن می گویند، برخی هم پایان یافتن سهمیه ماهیانه شان را دلیل تغییر نرخ می دانند.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/12253