کد خبر: 12192 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 24 دي 1398 - 17:40
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان :پسماندهای پزشکی قابلیت انفجار دارند

نوای جنوب:رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: به پسماندهای عفونی و زیان‌آور بیمارستانی که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمیّت، بیماری‌زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال و خورندگی دارند پسماندهای پزشکی گفته می‌شود.

نوای جنوب:

ماریا خویش‌دوست در نشست آموزشی ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی عنوان کرد: با گسترش شهرها، افزایش جمعیت و سرعت روند ایجاد مراکز درمانی، پسماندهای عفونی تولیدی نیز افزایش‌یافته و عدم مدیریت صحیح این پسماندها باعث مخاطرات انسانی و آلودگی زیست‌محیطی می‌شود.

وی تصریح کرد: حفظ سلامت عمومی و محیط‌زیست در مقابل اثرات نامطلوب پسماندهای پزشکی یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت‌های اجرایی پسماند می‌باشد. با مدیریت صحیح پسماندهای پزشکی می‌توان از سلامت عمومی و محیط زیست حفاظت کرد.

این مسئول بیان کرد: به‌ تمامی پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، و سایر مراکز مشابه که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمیّت، بیماری‌زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال و خورندگی دارند پسماندهای پزشکی گفته می‌شود که شامل پسماند عفونی، تیز و برنده، شیمیایی و دارویی و پسماند عادی است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار کرد: مدیران اجرایی پسماند موظف هستند بر اساس معیارها و ضوابط وزارت ترتیبی اتخاذ نمایند تا سلامت، بهداشت و ایمنی عوامل اجرایی تحت نظارت آن‌ها تامین و تضمین شود.

خویش‌دوست تاکید کرد: تمامی مراکز تولیدکننده پسماند پزشکی اعم از بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشت، آزمایشگاه‌ها، مراکز تزریق، رادیولوژی‌ها، دندانپزشکی‌ها، فیزیوتراپی‌ها، مطب‌ها و سایر مراکز تولید پسماند پزشکی موظف هستند در مبدأ تولید، پسماندهای عادی و پسماندهای پزشکی ویژه خود را با رعایت موارد ایمنی جمع‌آوری، تفکیک و بسته‌بندی کنند.

وی با بررسی مشکلات مرتبط با بحث مدیریت ناکارآمد پسماندهای پزشکی عزم جدی تمامی دست‌اندرکاران را برای ارتقا بیشتر طرح خواستار شده و با اشاره به نقش نظارتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان  و تلاش بازرسان جهت پایش بهتر بر عملکرد شرکت خصوصی امحا کننده پسماندهای عفونی از مدیران کلینیک‌ها و سازمان نظام پزشکی خواست برنامه‌ریزی لازم جهت ایجاد رقابت بین شرکت‌ها با هدف افزایش خدمات را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، این نشست با حضور اعضا سازمان نظام پزشکی، پزشکان، پیراپزشکان، مسئولین و نمایندگان کلینیک‌های درمانی خصوصی و دولتی شهرستان و کارشناس سازمان محیط‌زیست برگزار شد و کارشناسان واحدهای نظارت بر درمان و بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان دشتستان آموزش‌های خود را در خصوص ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی به شرکت‌کنندگان ارائه کردند.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/12192