نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 30 آذر 1398 - 14:27

نوای جنوب:معاون پیشین استقلال گفت: مردم و هواداران می‌فهمند؛ نمی‌خواهم اتفاقات اول فصل را نقش قبر کنم، من یک سری اعتقادات کاری داشتم که تیم خوب بسته شود و اختلاف پرداختی زیاد نباشد.

نوای جنوب:

علی خطیر  معاون پیشین استقلال گفت: مردم و هواداران می‌فهمند؛ نمی‌خواهم اتفاقات اول فصل را نقش قبر کنم، من یک سری اعتقادات کاری داشتم که تیم خوب بسته شود و اختلاف پرداختی زیاد نباشد.

 به نقل از مشرق؛ علی خطیر، معاون سابق باشگاه استقلال در ابتدای سخنانش در برنامه وقت اضافه رادیو ایران گفت: درباره بحث آقای استراماچونی باید باور کنیم لیگ ما برای بازیکنان و مربیان درجه یک خارجی جذاب نیست. به خصوص با شرایط ویژه کشور و پرداختی‌های ما. بعد از تصمیم هیات مدیره مبنی بر رفتن شفر، به دنبال یک مربی جوان و با دانش بودیم که آقای استراماچونی گزینه شناخته شده‌ای بود که از قبل هم او را می‌شناختم. آوردن او به ایران واقعا کار سختی بود.

اینکه او را متقاعد کنیم به فوتبال ایران که شناختی هم از آن نداشت را بپذیرد و قبول کند این چالش جدید را در ایران شروع کند. نکات مثبت فوتبال ایران برایش هایلایت شده بود و این جذابیت برایش شکل گرفت تا با توجه به هواداران پرشور استقلال و فرصت لیگ قهرمانان آسیا به ایران بیاید. وقتی او این مساله را پذیرفت دیگر شرایط سختی برای آوردنش نداشتیم. خدا را شکر دیگر بعد از این کار سختی نداشتیم و باید بگویم مباحث قیمتی و حقوقی را خیلی سریع با او تمام کردیم.

خطیر در ادامه افزود: وقتی آقای استراماچونی قبول کرد به استقلال بیاید، بقیه مسائل از نظر قیمت و حقوقی خیلی طول نکشید و او سخت نرفت. حتی با بودجه کم باشگاه ما هم کنار آمد و ما به این نتیجه رسیدیم که او برای پول به ایران نمی‌آید و برایش جذابیت مالی مساله نبود و تجربه چالش جدید برایش مهم بود. او با یک مبلغ فوق العاده خوب به ایران آمد. به خصوص نسبت به مبالغی که می‌شنویم مانند قرارداد سه میلیون یورویی ویلموتس، با تمام دستیارانش با مبلغی کمتر از یک میلیون یورو به ایران آمد.

وی ادامه داد: ما می‌دانستیم مشکل تحریم وجود دارد. ولی داستان به این شکل بود که ما هم چاره دیگری نداشتیم. البته الان هم راه‌هایی وجود دارد. وزیر اقتصاد سابق اعلام کردند حجم واردات کشور در شرایط تحریم، میلیارد‌ها دلار است. من فکر می‌کنم در این میان سهل انگاری‌هایی صورت گرفته است. بستن قرارداد یک بحث است و مراقبت از آن یک بحث دیگر است.

خطیر در ادامه صحبت هایش گفت: شاید مسئولان استقلال فکر نمی‌کردند کار به اینجا بکشد و او انقدر در این مساله جدی باشد. استراماچونی دوبار به باشگاه هشدار داده بود که من قراردادم را فسخ خواهم کرد، زیرا پولی نگرفته بود. اما دوستان در باشگاه این قضیه را جدی نگرفتند. در قرارداد او با استقلال هیچ بند فسخی وجود ندارد. برخی می‌گویند او به خاطر نوع قراردادی که بسته شده از استقلال رفته است. دوستان من یا به مسائل حقوقی قرارداد‌های فوتبال آگاه نیستند، یا آگاهانه تشویش اذهان عمومی می‌کنند. قرارداد‌ها در فوتبال متفاوت با ملک و ساختمان است و هر بندی نمی‌توان قرار داد. من اگر یک بند می‌گذاشتم که آقای استراماچونی! شما هرگز نمی‌توانی قراردادت را با استقلال فسخ کنی. این اصلا قابل قبول نیست.

یا بندی می‌گذاشتم که در صورت رضایت باشگاه این قرارداد به صورت یک طرفه می‌تواند تا دو سال تمدید شود، اما چنین بند‌هایی قابل قبول نیست. هیچ مشکل و بند فسخی در قرارداد آقای استراماچونی وحود ندارد. حتی حق مارکتینگ و حق تصویر خود آقای استراماچونی و دستیاران او با استقلال است! یعنی اگر باشگاه می‌خواست می‌توانست از همینجا میلیارد‌ها درآمد داشته باشد. ایشان طبق قراردادش باید هفته ۲/۵ ساعت در برنامه‌های اجتماعی باشگاه شرکت کند. این یک اتفاق بزرگ بود، اما باشگاه از آن استفاده نکرده است. استراماچونی گفته من شش ماه در پاناتینایکوس حقوق نگرفته بودم، اما دیدید که سهوا در اینجا با او چه رفتاری کردند.

معاون سابق باشگاه استقلال در ادامه توضیح داد: علی کریمی مثل برادر کوچکتر من است. مطمئنم این حرف‌ها حرف‌های خود او نیست و به او یاد داده شده است. به او برادرانه توصیه می‌کنم وارد این مسائل نشود. او از نظر فنی بازیکن باکیفیتی است و باید فکرش را فقط معطوف به فوتبال کند، زیرا این مساله در حیطه وظایف او و دیگر بازیکنان نیست. او بسیار پسر خوبی است و آرزو می‌کنم با این توانایی فنی که دارد، با اینکه پارسال برایش اتفاق نیفتاد، روزی در بالاترین سطح فوتبال دنیا بازی کند. واکاوی و نقش قبر، امروز کمکی به استقلال نمی‌کند.

خطیر اضافه کرد: مردم و هواداران می‌فهمند. نمی‌خواهم اتفاقات اول فصل را نقش قبر کنم. من یک سری اعتقادات کاری داشتم که تیم خوب بسته شود و اختلاف پرداختی زیاد نباشد. قرارداد یکساله بسته نشود. شرایطی اتفاق افتاد که نباید این اتفاق‌ها می‌افتاد. در آخر پلیس بد و آدم بد من شدم و بازیکنان روبه روی من قرار گرفتند. بیانیه‌ای که از سوی باشگاه استقلال منتشر شد را به اسم علی خطیر تمام کردند و آدم‌های خوب کسان دیگری شدند. مهم نیست و مهم اسم استقلال است. این که بازیکن می‌گوید علی خطیر برگردد ما نیستیم، اولا چه کسی گفته من قرار است برگردم؟ شرایطی تغییر نکرده که من بخواهم برگردم. من دو مساله را اول فصل بیان کردم و هنوز هر دو مساله دارد اتفاق می‌افتد. یکی اینکه مدیربرنامه چند بازیکن نباید یک ایجنت باشد، زیرا مدیر او می‌شود.

الان هم دارم می‌گویم با علی کریمی، وریا غفوری و سیدحسین هیچ خصومت شخصی ندارم و هر سه این عزیزان بزرگان من بوده و هستند. وارد بازی افرادی که شما را ابزار قرار می‌دهند تا حرف خودشان را بزنند و نمی‌خواهند موفقیت استقلال را ببینند نشوید. شان و شخصیت و جایگاه شما بالاتر از این حرف هاست. علی کریمی و وریا غفوری با شخصیت هستند. استقلال بیشتر از هرچیزی نیاز به اتحاد دارد. با یک حاشیه کوچک این استقلال دچار لغزش می‌شود. استقلالی که پتانسیل قهرمانی ایران و آسیا را دارد.

وی ادامه داد: روزی که استراماچونی از استقلال رفت، من عازم میلان بودم و می‌خواستم بازی اینتر و بارسلونا را تماشا کنم. آقای فتحی و وزارت ورزش با من تماس گرفتند و درخواست کمک کردند. گفتند شما گوش به زنگ باش که اگر به کمک شما احتیاج داشتیم اطلاع می‌دهیم. من تنها کاری که کردم با ایجنت آقای استراماچونی آقای پاستورلو تماس گرفتم، زیرا با او دوست هستم. از او خواهش کردم هرکاری می‌تواند انجام دهد تا استراماچونی در ایران بماند. گفتند خطیر به رم رفته تا با استرا مذاکره کند، اما رفتن من اصلا به این دلیل نبوده است. اما من میلان بودم و استرا در رم بود. اونقدر حرفه‌ای هستم و کار خودم را بلدم تا در کاری که به من مربوط نیست دخالت نکنم. من استقلالی هستم و هرکمکی از دستم بربیاید انجام می‌دهم، اما می‌دانستم انقدر کانال ارتباطی با استراماچونی گسترده شده که می‌دانستم حضور من ممکن است مساله ساز شود.

خطیر در ادامه گفت: همه می‌دانند چرا من استعفا دادم. الان نبش قبر اتفاقات ابتدای فصل کمکی به استقلال نمی‌کند و تنها چیزی که به استقلال کمک می‌کند اتحاد است. اطلاع غلط به هوادار دادن کارساز نیست، زیرا هوادار می‌فهمد. آقای صادقی به من گفت از شکایت نمی‌ترسم. من به او می‌گویم از خدا که می‌ترسی. شما تهمت زدی من استراماچونی را تحریک کردم تا از استقلال برود.

کسانی که با استرا در ارتباط هستند بپرسند آخرین بار من کی با او صحبت کردم. قطعا می‌گوید قبل از رفتنم از استقلال یعنی ۶ ماه پیش. من فکر می‌کنم استراماچونی به استقلال برمی‌گردد، زیرا عاشق تیم و هوداران استقلال و بازیکنانش است و برای این تیم زحمت کشیده است. به ضرس قاطع می‌گویم مشکل آقای استراماچونی پول نبوده و نیست. اگر در مسیر کاری آقای استراماچونی با او همکاری بهتری صورت می‌گرفت این اتفاق نمی‌افتاد. او حدود ۷۰ بازی سرمربی تیم اینترمیلان بوده است و این چیز کمی نیست.

علی خطیر ادامه داد: اگر قرارداد دوساله استراماچونی یکساله شود به ضرر استقلال است. زیرا او قرارداد دوساله معقولی با استقلال دارد. از نظر منافع مالی، صددرصد حق تصویر برای استقلال است. تنها بند برای ایشان این است که اگر باشگاه استقلال در پرداختی‌هایش ۴۵ روز تاخیر داشته باشد باید ۵ درصد بهره این تاخیر را هم به استراماچونی بپردازد که به نظرم مساله خاصی نیست. اینکه چرا او قبل از بازی‌های حساس استقلال رفت باید بگوییم او دوبار به باشگاه هشدار داده، اما این مساله در باشگاه نادیده گرفته شده و به آن اهمیت نداده اند.

این‌ها قوانین فیفاست و حتی اگر در قرارداد هم نیاید، وقتی مربی و بازیکن خارجی بعد از دوماه تاخیر در دریافتی‌اش می‌تواند قراردادش را فسخ کند. فردا اگر دیاباته قراردادش را فسخ کرد نگویید خطیر چرا قرارداد را بد بستی. زیرا این قانون فیفا ست و حاکم بر تمام مفاد قراردادی است که شما در قرارداد می‌آورید. فردا دیاباته به خاطر نگرفتن دوسه ماه حقوقش قراردادش را فسخ کرد باز باید به من حمله شود؟ قرارداد یک بحث است، مراقبت از قرارداد یک بحث دیگر است.

شما یک وقت پرداختی ندارید ایراد ندارد. اما باید با طرف قرارداد صحبت کنید. مثلا همین مورد استراماچونی، اگر با او صحبت می‌کردند و صادقانه می‌گفتند ما با تاخیر پولت را می‌دهیم من به جرات می‌گویم او قبول می‌کرد. اینکه چرا در این چند بازی روی نیمکت استقلال ننشست، زیرا ۸ دسامبر یک طرفه قراردادش را "فسخ" کرده است و قراردادی نداشت که روی نیمکت بنشیند! این اشکال تیم حقوقی استراماچونی هم بود. اتفاقی که قرار است بیفتد و من هم مثل شما از طریق رسانه دنبال می‌کنم، این است که یک قرارداد جدید یک ساله با استقلال بسته شود. آقای استراماچونی بابت یک پروژه به استقلال آمد و آن قهرمانی آسیا با استقلال بود و امیدوارم با او این قرارداد دوساله بسته شود و او قبول کند. متقاعد کردن او برای آمدن به لیگ ایران و استقلال خیلی سخت بود، اما بعد از آن اصلا چک و چونه نزدیم و بودجه استقلال را پذیرفت و گفت من برای پول به استقلال نمی‌آیم.

وی در انتهای سخنانش گفت: من عاشق استقلال و در آن هیچ شکی نیست. اما الان با تمام احترامی که برای دوستانی، چون فتح‌الله زاده و خلیل‌زاده و همه بزرگان قائلم، متاسفانه شرایطم طوری نیست که در خدمت استقلال باشم. چند روز قبل من به آقای فتح الله زاده و خلیل زاده هم گفتم که هر کمکی از دستم بربیاید انجام می‌دهم. اما به من تهمت زدند که پول زیرمیزی گرفتم و باشگاه ماهی ۱۲ میلیون اجاره خانه من را داده است. چند هفته قبل بابت آقای بویان مبلغ هزار فرانک من از جیب خودم پول دادم تا استقلال متضرر نشود. بابت اجاره خانه هم باید بگویم، می‌توانم مدارکم را نشان دهم، نمی‌دانم چرا می‌گویند منزل آقای پادووانی، اما باشگاه استقلال مبلغ اجاره آنجا را از حقوق من کم کرد. فضای مجازی الان دست چند نوجوان هیجانی است و شما وقتی چیزی را اعلام می‌کنید آن جوان می‌گوید وامصیبتا او پول مملکت را برده است و...

من همان زمانی که از باشگاه استقلال بیرون آمدم، تمام نهاد‌های نظارتی هرجا که لازم باشد حاضرم بروم و جواب پس بدهم و اگر ریالی از منافع باشگاه استقلال را من تضییع کردم حاضرم جواب بدهم و چرا که نه. شرافت مندانه می‌گویم هیچ وقت سر منافع باشگاه استقلال با احدالناسی مذاکره نکردم. شاید سهوا صورت گرفته شده باشد، اما عمدا هرگز. به این طریق شما راه را برای کسانی که قلبشان برای فوتبال کشور و مملکت ایران می‌تپد می‌بندید. چطور می‌شود آقای زرینچه و مومنی و ... می‌گویند علی خطیر خدمت کرده، اما شما پارادوکس می‌سازید و می‌گویید من خیانت کردم و هوادار را در دوراهی قرار می‌دهید؟

مسائلی هم که در مورد آقای استراماچونی گفته می‌شود باید بگویم او مربی کوچکی نیست و یکی از بزرگترین مربیانی بوده که به فوتبال ایران آمده است. هیچ مربی خارجی زن و بچه خود را به ایران نیاورد، اما زن و بچه استرا به ایران آمدند و بچه‌هایش در ایران مدرسه می‌رفتند. از بازیکنان هم بپرسید که دانش و تلاش ایشان در چه حد بوده است. امیدوارم فوتبال ایران از آدم‌هایی مثل استراماچونی بیشتر استفاده کند، زیرا این کمک خواهد کرد. فوتبالی که استقلال بازی می‌کند را نگاه کنید. یک پیشنهاد به مدیران استقلال دارم. شما را به خدا حداقل این چندماه را مراقبت کنید. به خصوص روی زیرساخت‌ها و پرداختی‌های استراماچونی.



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
استراماچونی

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار