نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 27 آذر 1398 - 14:32

نوای جنوب:برای سومین بار طی سالیان اخیر، نمایندگان مجلس بر مصوبه خود برای ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور از جمله بوشهر اصرار کردند.

نوای جنوب:

برای سومین بار طی سالیان اخیر، نمایندگان مجلس بر مصوبه خود برای ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور از جمله بوشهر اصرار کردند.

نمایندگان مجلس در نشست روز سه شنبه خود، ایرادات شورای نگهبان درباره لایحه تاسیس 8 منطقه آزاد جدید را برطرف کردند

عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در این خصوص گفته: با مصوبه امروز نمایندگان، مشکلی درخصوص تایید لایحه منطقه آزاد بوشهر در شورای نگهبان نیست.

به گفته وی، ایراد اساسی شورای نگهبان، اضافه شدن مناطق ویژه از سوی نمایندگان به لایحه اصلی دولت بود که امروز این اشکال از سوی مجلس رفع شد. طوری که قرار گردید مناطق ویژه مورد تقاصای نمایندگان، در طرح جداگانه بررسی شود تا خدشه‌ای به لایحه مناطق آزاد وارد نشود و به تایید شورای نگهبان برسد.

موضوع تاسیس مناطق آزاد جدید از سال 93 و دوره مجلس نهم در دستور کار بود، اما مصوب نشد.

اما مردادماه 97 در مجلس دهم، لایحه مناطق آزاد رای مثبت نمایندگان را گرفت، ولی شورای نگهبان به آن ایراد جدی وارد و اعلام کرد: 89 منطقه ویژه اقتصادی جدید که از سوی نمایندگان به لایحه دولت اضافه شد، بار مالی دارد و خلاف قانون است. این موضوع از سوی کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اعلام شد.

به همین دلیل، اگرچه بوشهر و 7 نقطه دیگر کشور مصوبه منطقه آزاد را گرفته بودند و بعضا برخی تبعات و حواشی این موضوع را شاهد بودند، اما برگشت لایحه توسط شورای نگهبان و بررسی مجدد در دولت و کمیسیون های تخصصی مجلس، بیش از یکسال و نیم زمانبر شد.

نهایتا اواخر آبان سالجاری، گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ایرادات شورای نگهبان به لایجه تاسیس 8 منطقه آزاد صنعتی تجاری مطرح شد و نمایندگان به آن رای دادند.

ولی این بار نیز شورای نگهبان ایراد ماده 75 قانون اساسی به مصوبه مجلس گرفت که ادغام شدن لایحه و طرح به همدیگر مرتبط می باشد.

حالا مجلسی ها روز سه شنبه با حذف طرح هایی پیشنهادی شان از لایحه دولت، بر توسعه مناطق آزاد در کشور پافشاری کردند که باید دید برای سومین مرتبه چه فرجامی در شورای نگهبان خواهد داشت؟



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
منطقه آزاد

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار