کد خبر: 11562 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 24 آذر 1398 - 14:35
مهرداد جشنی پور
در فقدان اطلاع رسانی وضعیت نامعلوم بودجه استان بوشهر در سال 99 / مسئولان به مردم پاسخگو باشند

نوای جنوب: جاری از محل بودجه سه درصدی نفت و گاز، ارزش افزوده و تملک دارایی استانی عایدی استان بوشهر چقدر بوده و قرار است که برای سال آینده چه میزانی در بودجه دیده شود آن زمان قضاوت منصفانه و دقیق تری از کارکرد کارگزاران دولت یازدهم در استان بوشهر خواهند داشت.

نوای جنوب:

به گزارش سوک ، یکی از عمده ترین مشکلات دولت یازدهم و دوازدهم در گستره استان بوشهر، نبود یک ساختار جامع اطلاع رسانی و باور به احترام به افکار عمومی برای دانستن است.

این موضوع سبب شده که بخش عمده ای از دستگاه های اجرایی که از بودجه دولتی ارتزاق می کنند چندان خود را ملزم به ارائه آمار و اطلاعاتی شفاف در این خصوص نمی دانند.

یکی از این دستگاه ها ، سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر است که با وجود نهایی شدن لایحه بودجه سال 1399 در 13 آذرماه در دولت و تحویل به مجلس در 17 همین ماه، اطلاعات چندان از وضعیت بودجه ای استان بوشهر در سال آینده به اطلاع مردم نمی رساند.

به واقع باید مردم بدانند که بودجه استان در ردیف بودجه سال آینده با چه جهش و یا افتی مواجه بوده و در سرفصل هایی مانند عمرانی چه سرانجامی یافته است.

تعیین وضعیت میزان اعتبار پروژه های ملی استان ، پروژه های مصوب استانی ، پروژه های اولویت دار استان و به خصوص راه آهن بوشهر به شیراز ، آزاد راه بوشهر به شیراز، سدهای در دست ساخت ، اعتبارات مربوط به طرح تغییر شیوه آبیاری نخیلات، بزرگراه دیر به بوشهر و اعتبار مربوط به آب شیرین کن های در دست ساخت برای سال آینده و چندین پروژه دیگر می تواند نشانگر این موضوع باشد که مدیریت ارشد استان بوشهر در سال سوم فعالیت دولت دوم روحانی چه برنامه ای برای توسعه و پیشرفت استان بوشهر دارد.

نکته دیگر این که به دلیل همان ضعف اطلاع رسانی ، مشخص نشده که در سال 98 چه تعداد پروژه در استان دارای ردیف بودجه بوده و برای سال آینده نیز این وضعیت چه سرانجامی خواهد گرفت.

اگر مردم بدانند که در سال جاری از محل بودجه سه درصدی نفت و گاز، ارزش افزوده و تملک دارایی استانی عایدی استان بوشهر چقدر بوده و قرار است که برای سال آینده چه میزانی در بودجه دیده شود آن زمان قضاوت منصفانه و دقیق تری از کارکرد کارگزاران دولت یازدهم در استان بوشهر خواهند داشت.


نکته آخر میزان تخصیص اعتبارات است که با وجود این که در پنجمین ماه بودجه ای ( سال بودجه از اول مرداد هر سال لغایت پایان تیرماه سال بعد) قرار داریم باید مشخص شود که تاکنون میزان تخصیص اعتبارات  امسال ، چند درصد بودجه بوده و چقدر به شکل نقدی به استان واریز شده است.

و در پایان با توجه به این که رویکرد جدید دولت در بودجه سال آینده ، واگذاري مديريت اعتبارات طرح های ملي به استان‌ها به منظور برنامه‌محور شدن فعاليت‌هاي هزينه‌اي دستگاه‌هاي اجرايي و عملياتي شدن بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد يكسال زودتر از موعد قانوني است ، ضروری است که مدیریت ارشد و یا رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، برنامه های خود در این خصوص برای سال آینده، اعلام و رسانه ای کند.
یادداشت: دکتر مهرداد جشنی پور، خبرنگار و فعال رسانه
لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/11562