کد خبر: 11470 ، سرويس: اخبار استان بوشهر
تاريخ انتشار: 18 آذر 1398 - 23:24
ملخ‌ها در راه بازگشت به استان بوشهر؟

نوای جنوب:ملخ‌ها انگار دست بردار نیستند و شواهد نشان می‌دهد احتمال هجومشان به استان بوشهر وجود دارد.

نوای جنوب:

ملخ‌ها انگار دست بردار نیستند و شواهد نشان می‌دهد احتمال هجومشان به استان بوشهر وجود دارد.

 ملخ‌های صحرایی بهمن پارسال وارد استان بوشهر شدند و از همان زمان مبارزه با آنها آغاز شد.

همزمان با ورود ملخ‌ها ۵۰ گروه به صورت زمینی و هوایی با آن مبارزه کردند و نتیجه تلاش‌ها این شد که ملخ‌ها نتوانستند آسیب زیادی به مزارع و منابع طبیعی استان وارد کنند.

پس از آن سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد فائو اعلام کرد موج جدید هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر و دو استان جنوبی دهم تیر دیگر آغاز می‌شود.

بر اساس نقشه‌های فائو، هجوم ملخ‌ها نمی‌توانست در تابستان زیاد دوام بیاورد که همین اتفاق هم رخ داد و با توجه به مبارزه‌ای که صورت گرفته ملخ‌ها نتوانستند کاری کنند.
احتمال بازگشت ملخ‌ها به بوشهر چقدر است؟

خسرو عمرانی معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: با فعال شدن کانون‌های محل زندگی ملخ‌های صحرایی در شبه جزیره عربستان، شبه قاره هند و پاکستان، احتمال هجوم ملخ‌ها به مزارع وجود دارد.

او افزود: پیش بینی می‌کنیم این هجوم در اواخر دی رخ دهد که بر همین اساس، به صورت لحظه‌ای اخبار پایگاه‌های جهانی را پایش می‌کنیم و اقدامات لازم در نظر گرفته شده است.

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به هجوم ملخ‌ها به استان سیستان و بلوچستان افزود: با فعال شدن کانون ملخ‌های صحرایی در کشور‌های هند و پاکستان، این آفت به مرز‌های کشور نزدیک می‌شود.

عمرانی با اشاره به برداشت گوجه فرنگی در استان، گفت: جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد و وسایل مبارزه با ملخ از جمله هواپیمای سم پاش در نظر گرفته شده است.

ملخ‌های صحرایی که هفت سانتیمتر طول دارند با وجود اندازه کوچکشان هر چه سر راهشان قابل خوردن باشد می‌بلعند و تا چند برابر وزنشان غذا می‌خورند.

ملخ‌های صحرایی از سبزینه گیاهان تغذیه می‌کنند و می‌توانند آسیب‌هایی جدی به مراتع و زمین‌های کشاورزی وارد کنند.

این گونه ملخ‌ها می‌توانند حدود ۵۰ کیلومتر در روز پرواز کنند.کارشناسان پیش بینی می‌کنند ملخ‌ها سه تا پنج سال آینده مهمان استان بوشهر و کشور باشند.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/11470