کد خبر: 11310 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 11 آذر 1398 - 00:28
مسئول دفتر شورای نگهبان در استان بوشهر:
افرادی که شرایط ندارند، احساس تکلیف نکنند/ پاسخ درباره نمایندگانی که قبلا ردصلاحیت شدند

نوای جنوب:رضایی از رسانه‌ها خواست برای اعلام تائید و رد صلاحیت افراد اجازه دهند کار به پایان برسد بعد اعلام کنند و با آبروی افراد بازی نشود.

نوای جنوب:

  قائم مقام هیات نظارت شورای نگهبان در استان بوشهر با اشاره به شروع ثبت نام انتخابات مجلس یازدهم می گوید: از افرادی که شرایط و صلاحیت ندارند، درخواست داریم برای ثبت نام در انتخابات مجلس احساس تکلیف نکنند.

ب  خلیل رضایی در نشست خبری ادامه داد: نظارت شورای نگهبان براساس اصول قانون اساسی بصورت استصوابی است، یعنی در همه مراحل انتخابات لازم الاجراست و علاوه بر استعلام از مراجع چهارگانه قانونی (دادگستری، نیروی انتظامی، ثبت احوال و اداره اطلاعات)، تحقیقات محلی نیز صورت می گیرد.

به گفته وی، صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس باید از سوی شورای نگهبان احراز شود، از این رو افرادی که شرایط لازم را نداشته و موانع قانونی برای تاییدصلاحیت یا محکومیت های موثر قضایی دارند، برای نام نویسی در انتخابات احساس تکلیف نکنند.

رضایی با بیان اینکه برآوردهای اولیه از نام نویسی 200 نفر در استان بوشهر برای 4 کرسی مجلس تا پایان زمان ثبت نام در روز جمعه حکایت دارد، به بیان آماری از نام نویسی در ادوار گذشته پرداخت و خاطرنشان کرد: در استان بوشهر برای انتخابات مجلس هفتم 86 نفر ثبت نام کردند، در مجلس هشتم 84 نفر، در مجلس نهم 45 نفر و در مجلس دهم 110 نفر که بالای دوبرابر دوره قبل تر بوده است.

در بررسی صلاحیت ها حزبی و خطی عمل نمی کنیم

سرپرست دفتر شورای نگهبان در استان بوشهر ادامه داد: شورای نگهبان براساس ملاک و معیارهای قانونی عمل می‌کند و قطعا در بررسی صلاحیت داوطلبان فارغ از هرگونه خط و ربط‌های سیاسی کار خود را انجام می دهیم.

رضایی بیان کرد: شورای نگهبان هیچ خط کشی سیاسی ندارد و آنچه که قانون و مقررات ایجاب می‌کند و براساس وظیفه‌ای که قانون اساسی برای این نهاد تعریف کرده عمل می‌کند ممکن است این رویه مورد قبول و خوشایند برخی افراد بدخواه داخلی و دشمن نباشد.

تایید یا ردصلاحیت در دوره های قبل امکان تغییر دارد

سخنگوی هیات نظارت بر انتخابات استان بوشهر تاکید کرد: داوطلبانی که یک بار تائید می شوند به‌معنی این نیست که تا آخر به‌عنوان کاندیدای تائیدی بمانند و امکان دارد در این مدت مواردی پیش آید که این فرد صلاحیت لازم را کسب نکند.

وی درباره اینکه برخی نمایندگان یا چهره هایی که در ادوار قبل ردصلاحیت شده اند معتقدند این دوره مشکلی برای تایید ندارند، اظهار داشت: افرادی که رد شدند اگر دارای همان پرونده سابق خود باشند با همان تخلف‌ها به‌طور قطع رد صلاحیت آنها پابرجاست، ولی اگر مدارکی باشد که محکومیت آنها برطرف شده براساس جواب استعلام‌ها، ملاک و معیار قانونی قضاوت و داوری می‌شوند.

رضایی با تاکید براینکه کار هیات‌های نظارت قضاوت و داوری است گفت: شورای نگهبان نه تائید صلاحیت دوره‌های گذشته ونه افرادی  که رد شدند را تضمین می‌کنند اما اگر برای افراد رد صلاحیت شده مدارکی باشد که دیده می شود و براساس جواب استعلامها ملاک و معیار قانونی قضاوت و داوری می شود

به گفته وی، شورای نگهبان تا زمانی که اعتبار نامه نمایندگان تائید نشده برای ادامه کار آنها می‌تواند دخالت کند.

احتمال رای گیری الکترونیکی در حوزه های تک نماینده

سرپرست دفتر شورای نگهبان در استان بوشهر درخصوص احتمال برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات گفت: این مساله در شورای نگهبان و وزارت کشور در حال بررسی است و آنچه برای شورای نگهیان مهم است امنیت رای گیری می باشد و تا زمانیکه این امنیت از سوی افرادی که پیگیر الکترونیکی شدن انتخابات هستند برای شورای نگهبان محرز نشود، انتخابات الکترونیکی برگزار نمی شود.

وی ادامه داد: البته وزارت کشور در حال پیگیری رای گیری الکترونیکی در حوزه انتخابیه‌هایی که تک نماینده هستند می باشد.

رضایی در پایان از همه رسانه‌ها خواست برای اعلام تائید و رد صلاحیت افراد اجازه دهند کار به پایان برسد بعد اعلام کنند و با آبروی افراد بازی نشود.

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/11310