کد خبر: 11272 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 09 آذر 1398 - 20:36
صبح امروز
پیام شهردار برازجان به مناسبت ۱۴ آبانماه روز فرهنگ عمومی

نوای جنوب:چهاردهم آبانماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، روزفرهنگ عمومى نام گرفته است. موضوعی که نشان دهنده‌ی ضرورت توجه به فرهنگ عمومى جامعه‌ی ایرانی است.





 

نوای جنوب:چهاردهم آبانماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، روزفرهنگ عمومى نام گرفته است. موضوعی که نشان دهنده‌ی ضرورت توجه به فرهنگ عمومى جامعه‌ی ایرانی است.
فرهنگ عمومی را می‌توان -بطور خلاصه- مجموعه‌ای از باورها، بایدها، نبایدها، نمادها و رفتارهایی دانست که مورد وثوق اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان است و ریشه در تاریخ، فرهنگ، باورها و سنت‌های کهن و اصیل ایرانی-اسلامی دارد. وقتی با چنین تعریفی از رفتارهای رایج یا اصطلاحا «فرهنگ عمومی» مواجهیم، ضرورت توجه ویژه نسبت به پاسداشت معیارها و الگوها بیش از پیش نمایان می‌شود.
بدون تردید معیاری اینچنین عام و ایران شمول نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد که این مراقبت نه تنها وظیفه‌ی متولیان حوزه‌ی فرهنگ بلکه وظیفه‌ی ملی و شرعی یکایک ایرانیانی است که دوستدار فرهنگ غنی ایرانی و شیعی هستند.
از آنجا که گهگاه برخی شاخصه‌ها و مولفه‌های فرهنگی، بدون هیچگونه پژوهش و تفکر عمیقی و تنها بر اثر سهل‌انگاری دستخوش تغییراتی نامطلوب می‌شوند، لذا ضرورت دارد بیش از پیش در راه ترویج و تقویت باورهای ملی و آیینی سرزمین عزیزمان در میان آحاد جامعه همت کنیم.
باید هشیار بود و از تمامی ظرفیتهای موجود بهره گرفت تا قدمی هرچند کوچک در مسیر اصلاح انحرافات و  کج روی های احتمالى در جامعه قبل از گسترش و فراگیر شدن آن برداشته شود.
و چه زیباست وقتی شاهد حرکتهای عمومی و خانوادگی همچون حضور خیل عظیمی از شهروندان عزیز برازجانی در آیینهایی همچون تکریم نیازمندان، تکریم خانواده و صله‌ی رحم، پویشهای پاسداشت طبیعت و دوستی با محیط زیست، پاسداشت افتخار آفرینان و خدمتگزاران جامعه و دیگر رفتارهای نیک اجتماعی و انسانی هستیم چرا که اینها نشانه‌هایی روشن از غنای فرهنگی جامعه و حرکت پیشگامانه‌ی مردم فهیم این دیار در پاسداشت میراث معنوی و فرهنگی ایران عزیزمان است.
اینجانب وظیفه‌ی خود میدانم این روز مهم و مناسبت ارزشمند را به شما همشهریان عزیز و ارجمندم تبریک عرض کنم.
امید که همه‌ی ما همواره در مسیر حفظ ارزشهای مادی و معنوی سرزمین عزیزمان، هوشیارانه قدم برداریم.

محمدحسن محمدی
 شهردار برازجان

لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/11272