کد خبر: 11214 ، سرويس: ستون راست
تاريخ انتشار: 06 آذر 1398 - 12:50
کمک معیشتی
ظلم دولت دوازدهم به مردم استان بوشهر/ بی خیالی نمایندگان استان و سکوت استانداری بوشهر

نوای جنوب:نگاهی به این جدول نشان می دهد که از دید دولت، استان بوشهر نه تنها محروم نیست بلکه پس از استان های تهران، البرز، اصفهان و یزد ، پنجمین استانی است که مردمانش پولدار بوده و نیازی به کمک های معیشتی دولت ندارند.





نوای جنوب: پس از گرانی یک شبه و شوک آور قیمت سه برابری بنزین، دولت وعده داد که در اولین فرصت در قالب بسته های حمایتی معیشتی مبالغی را به حساب 60 میلیون ایرانی که قریب به 75 درصد جمعیت کشور شامل می شوند، واریز کند.

اگر چه دولت قرار بود که در فاصله ده روزه پس از گرانی بنزین مبالغی را در قالب این بسته حمایتی به حساب سرپرستان واریز کند اما به دلایلی ناچار شد که طی سه مرحله این کار را در کمتر از یک هفته پس از گرانی بنزین انجام دهد.
بررسی ها نشان می دهد که بخش عمده ای از خانوارهای استان بوشهر در تمامی طبقات و مشاغل اجتماعی موفق به دریافت این بسته حمایتی نشده و به دلیل ایجاد یک فضای بسیار سخت بروکراسی اداری ، با موانعی پیچیده برای پیگیری دریافت همین شندر قاز کمک دولتی ، مواجه هستند.
اکنون و بر اساس جدول ذیل مشخص شده که دولت فقط 66.8 درصد مردم استان بوشهر را مشمول دریافت این بسته حمایتی دانسته و از این حیث استان بوشهر در رتبه 27 کشوری پیش از استان های اصفهان، یزد، البرز و تهران قرار دارد.
نگاهی به این جدول نشان می دهد که از دید دولت، استان بوشهر نه تنها محروم نیست بلکه پس از استان های تهران، البرز، یزد و اصفهان، پنجمین استانی است که مردمانش پولدار بوده و نیازی به کمک های معیشتی دولت ندارند.
این در حالی است که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در اردیبهشت ماه سال ١٣٩٨، استان بوشهر بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه با 65.3 درصد را داراست و به عنوان صدرنشین استان های کشور از نظر تورم نقطه ای شناخته می شود.

نکته دیگر این که بر اساس گزارشی که هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت فهرست مناطق کمتر توسعه یافته اعلام کرده از شهرستان های دیلم، کنگان، گناوه، دیر، تنگستان و جم ، بخش های خارک در شهرستان بوشهر و ارم، بوشگان، سعدآباد، شبانکاره در شهرستان دشتستان و شنبه و طسوج، کاکی در شهرستان دشتستان به عنوان کمتر توسعه یافته در امور حمایتی نام برده شده است.
با این شرایط و با توجه به این که نمایندگان مجلس شورای اسلامی موظف به پیگیری و خواسته های قانونی مردم هستند متاسفانه هر چهار نماینده استان بوشهر تاکنون در این خصوص اظهار نظری نکرده و عملا با یک روند بی خیالی واکنشی در خصوص استیفاء حقوق موکلانشان نشان نداده اند.
حداقل انتظاری که از استانداری بوشهر و دستگاه های مرتبط از جمله سازمان برنامه و بودجه استان می رود این است که سیاست رمزآلود سکوت خود برای پرداخت حقوق مردم را کنار گذاشته و به شکل واضحی اعلام کنند که چرا فقط 66.8 درصد مردم استان بوشهر توانسته اند از سبد نیم بند و ناچیز حمایت دولتی برخوردار باشند.
فراموش نکنیم که مردم همین استان در تمام دوره های مختلف عمر 40 ساله نظام ، یار و همراه بوده به گونه ای که اگر در کلان کشور در برخی موارد از جمله در هفته گذشته و پس از گرانی سه برابری و یک شبه قیمت بنزین ، شاهد بی نظمی هایی برای ایجاد اغتشاش بوده ایم این موضوع در استان بوشهر توسط همین مردم به بهترین شکل و در کمترین زمان ممکن مهار شده است، پس حقشان این نیست که نادیده گرفته شوند.
البته این بخش از سخنان احمد میدری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه زنده گفت‌وگوی شبکه خبر هم شنیدنی و مایه تاسف است: از این ماه به بعد هر کس می‌خواهد بسته حمایتی معیشتی دریافت کند، چه برای 60 میلیون نفری که اخیراً دریافته کرده‌اند و چه کسان دیگری که متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند، تمام حساب‌های بانکی و تراکنش‌های مالی آنها بررسی می‌شود و اگر کسی راضی نیست که به حساب بانکی‌اش مراجعه شود، از گرفتن بسته معیشتی در ماه بعدی انصراف بدهد.
یادداشت: دکتر مهرداد جشنی پور، خبرنگار و فعال رسانه
لينک خبر:
https://www.navajonob.ir/fa/posts/11214