نوای جنوب
    نگین جنوب
تاريخ انتشار: 30 آبان 1398 - 18:41
فعال رسانه ای استان

نوای جنوب:در حالی افزایش شوک آور قیمت بنزین سبب نآرامی یک روزه در استان بوشهر گردید اما مردم به خوبی با درک موضوع صف خود را از روز اول از محدود افرادی که اقدام به خساراتی به بانک ها و اموال عمومی کرده بودند جدا کردند.





نوای جنوب:در حالی که افزایش شوک آور قیمت بنزین سبب نا آرامی یک روزه در استان بوشهر گردید اما مردم به خوبی با درک موضوع صف خود را از روز اول از محدود افرادی که اقدام به خساراتی به بانک ها و اموال عمومی کرده بودند جدا کردند.

البته این به معنای نادیده گرفتن حق این مردم نیست که در پی گرانی قیمت بنزین، شاهد افزایش بی رویه قیمت ها باشند. وضعیت اقتصادی مردم به گونه ای است که تا قبل از گرانی بنزین، بخش عمده ای از سفره های زندگی آنها کوچک تر شده بود و دیگر رمقی ندارند که با افزایش قیمت بنزین، سفره زندگی آنها از این هم کوچک تر شود.
رهبر معظم انقلاب یک روز پس گرانی بنزین در روز یک شنبه و در درس خارج فقه فرمودند " مسئولین هم البته دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند. حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولین محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود؛ خب بله این مهم است، چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی خب این برای مردم خیلی مشکلات درست میکند، باید مراقبت کنند."
این موضوع نشان می دهند که ایشان بر شرایط کشور به شکل کاملی احاطه دارند و از مسئولین خواسته تا با تدابیری صحیح از افزایش قیمت ها و ایجاد موجی از گرانی که می تواند برای مردم مشکلاتی به همراه داشته باشد ، جلوگیری کنند.
متاسفانه طی چهل و هشت ساعته گذشته شاهد نابسامانی هایی در عرصه خدمات عمومی در شهر بوشهر بودیم به گونه ای که ردپای گرانی در بخش هایی از حمل و نقل و بازار کاملا مشهود است.
این گرانی ابتدا سایه اش را بر سر سرویس مدارس پهن کرده و رانندگان این وسائل نقلیه با نرخ های جدیدی با خانواده ها صحبت می کنند که عملا پرداخت قیمت های جدید در توان آنها نیست.
در حوزه حمل و نقل عمومی جه در بخش درون شهری و چه در حوزه برون شهری طی دو روز گذشته مشکلات فراوانی برای مردم و به خصوص شهر بوشهر رقم خورده است.
اگر چه بخش عمده ای از نیازهای حمل و نقل درون شهری در شهر بوشهر از طریق مسافربرهای شخصی انجام می شود اما با افزایش قیمت بنزین ، این مسافربرها به خیابان ها نیامدند تا دقایق فراوان معطلی برای مردمی رقم خورد که از یک نقطه شهر می خواهند به نقطه دیگر شهر سفر درون شهری داشته باشند.
در این شرایط نرخ تاکسی تلفنی ها نیز با رقم افزایش 50 درصدی مواجه شده و اگر چه بخشی از این تاکسی تلفنی ها به شکل خودجوش تعطیل و با وجود مسئولیت برای ارائه خدمات به مردم ، حاضر به تامین خودرو برای جابجا کردن مردم نیستند اما توان مردم نیز کفاف پرداخت همین افزایش 50 درصدی را ندارد و گرفتاری هایی را برای آنها به ارمغان آورده است.
البته این وضعیت برای مسافربرهای شخصی برون شهری وضعیت نابسامان تری به خود اختصاص داده و هزاران کارگر و کارمندی که از شهرستان های استان به مرکز استان و یا بالعکس رفت و آمد می کنند ناچارند که برای رفتن بر سر کار خود، هر هزینه ایاب و ذهابی که از آنها مطالبه می شود، را پرداخت کنند که این کرایه ها با حقوق ماهانه ای که دریافت می کنند تنه می زند.
در بازار تره بار، حکایت قیمت ها خارج از تصور خانواده هایی است که تا هفته گذشته به شکل معقول تری امکان خرید برای آنها وجود داشت. عمده مغازه های تره بار و خوارو بار فروش بوشهر، نیازهای خود را از بازارهای کازرون و در بخشی از بازار برازجان تامین می کنند که صاحبان این صنف به مردم می گویند به دلیل افزایش کرایه های بار ، ناچار هستند قیمت های کالاهای خود را افزایش دهند.
البته روابط عمومی اتاق اصناف بوشهر با تایید این موضوع عنوان کرده که با توجه به این که بخش عمده میوه و تره بار بوشهر از کازرون تامین می شود، کسبه بوشهر می گویند کرایه حمل یک وانت بار تا روز پنجشنبه بین ۱۲۰ تا ۲۵۰ هزارتومان بود، اما از شنبه و با گرانی بنزین، بین ۳۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان شده است.
نکته اساسی این که به محض افزایش قیمت بنزین ، مسئولان استان بوشهر صحبت از کنترل بازار و مقابله با گرانفروشی می کنند اما تا پیش از این ، هیچ زمان نتوانستند در این خصوص کارنامه ای موفق را به مردم نشان دهند به گونه ای که به دلیل همین بی اعتمادی مردم نسبت به کارکرد نظارتی آنها بر بازار ، عملا می دانند که در این بازار عرصه و تقاضا ، دولتی ها و حتی اتاق اصناف بوشهر هیچ کاره است.
در این شرایط مشخص نیست که چه کسی به حق می گوید؟ آن راننده ای که با افزایش سه برابری قیمت سوخت مواجه شده و خود به عنوان یک شهروند باید از همان تره بار فروش خرید کند؟ یا آن تره بار فروشی که ناچار است چند برابر قیمت قبلی به وسیله نقلیه ای پول پرداخت کند تا برایش جنس بیاورد.
در این بین بیشترین فشار بر قشر ضعیف جامعه و افرادی که حقوقی ثابت دریافت می کنند ، وارد می شود هر چند که رئیس جمهوری اعلام کرده که افزایش قیمت بنزین در راستای توجه به همین اقشار ضعیف و متوسط جامعه و کمک به آنهاست.
نیاز است که حداقل در این برهه خاص، مسئولین تنظیم بازار بوشهر از اتاق هایشان بیرون بیایند و با رصد منطقی و نظارت های لازم اجازه ندهند که به بهانه افزایش سه برابری قیمت بنزین، بهای اجناس چندین برابر شود تا حداقل برای یک بار هم که شده مردم حرف های آنها را باور داشته باشند

یادداشت: مهرداد جشنی پور، خبرنگار و فعال رسانه



کانال خبری نوای جنوب

برچسب ها:
مهرداد جشنی پور

نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

کد امنيتي: [تغيير کد]

اخبار استان بوشهر

اخبار استان فارس

اخبار ورزشی

پربازدیدترین اخبار